2012. július 7., szombat

Jay Asher: 13 okom volt

Jay Asher: 13 okom volt
   Bár ficet ígértem, sajnos azok még váratnak magukra. Egy pályázaton dolgozom, ami igencsak lelassít. Egy kedves ismerős Black fairy javaslatára könyvkritikát írok. Bár ezzel az alkotással már ő is foglalkozott, magam is szeretnék kitérni rá.  



 "Hiába mondod a jövőnek, hogy STOP. Nincs REWIND gomb, nem tudod visszatekerni a múltat. Az egyetlen mód, hogy megtudd a titkot,...ha megnyomod a PLAY-t.
 Clay Jensen semmit sem akart tudni Hannah Baker kazettáiról. Hannah meghalt - gondolta -, magával kellett volna vinnie a titkát. Aztán Hannah hangja közölte Clay-jel, hogy az ö neve is elhangzik a kazettákon és az is, hogy Clay valamilyen módon felelős a haláláért. Aztán Clay egész éjszaka a kazettákat hallgatta. Hannah szavai nyomán bejárta a városkájukat... és amire fényt derített, az örökre megváltoztatta az életét. 



 
 Blackhez hasonlóan engem is a borító fogott meg, ahogy megláttam biztos voltam benne, hogy el fogom olvasnom. A színek, a kompozíció, a lány arckifejezése, minden tetszett. Talán ez az első alkalom, hogy szebbnek találtam az amerikai borítónál a kiadó által választottat. Bár meg kell hagyni, ennek is meg van a maga hangulata. De a magyar változaton látható lány szerintem kifejezőbb. Az egész könyv hangulatát jobban átadja. De ennyi elég is a külsőről.  
  A történet megrázó, az elsőtől az utolsó pillanatig szomorú. Mivel az első sortól tudjuk, hogy Hannah halott a remény sincs jelen.  Egy végtelenül elkeseredett kamaszt ismerhetünk meg. A kazettákon megjelenő tizenhárom okból kettő kivételével mind apróság. DE! igenis bántóak és fájdalmasak tudnak lenni egy érzékenyebb lelkialkatú ember számára. Hannahval minden megtörténik, ami csak megtörténhet egy fiatallal.
   Szerintem az író az újabban egyre eldurvuló fiatalságra szeretné felhívni a figyelmet ezzel a művével. Arra hogy hogy bánunk egymással, hogy amit te kötözködésnek szánsz, hogy eshet a másiknak. Hogy egy végig nem gondolt szó, mondat, milyen sérüléseket okozhat. Miközben olvastam jó néhányszor azon járt az agyam, hogy én is így megtudok-e bántani másokat akaratlanul . (Nyilván^^)
   Egyébként a címe akár 12 okom volt is lehetne. Vagy 12+1 okom volt. Hogy miért? Azt nem lövöm le. Olvasd el! Nem könnyű olvasmány, nem az a lightos kis délutáni mű. Komoly és elgondolkodtató. Aki elolvassa utána háromszor is elgondolkodik mielőtt bármit is mond egy másik embernek. Nem az a fajta könyv, aminek az újraolvasására vágyom, de maradandó élményt nyújt.
   Rettenetesen sajnálom Clayt. Nem kívánom azt a lelki terrort senkinek, amit átél a kazetták meghallgatása közben. Eleinte nehezen emésztettem a könyvben olvasottakat. Vádoltam és haragudtam Hannahra. De miután ülepedett a dolog, rájöttem, hogy az ő állapotában, én sem cselekedtem volna másképp.
   Szépen átadja egy végletekig elkeseredett ember érzéseit. Bár nekem az elején szimpla hiszti beütése volt. Ne kövezzetek meg! Nem rossz könyv, olvasható. Nem egészen az én világom, de ez titeket ne gátoljon semmiben! Ja, és még egy gondolat (ezt Black fűzte hozzá, de maximálisan egyetértek vele) a könyv arra is felhívja a figyelmet, hogy jobb segítséget kérni! Egyáltalán nem szégyen! 

2 megjegyzés:

  1. Én amikor elkezdtem olvasni nem tudtam lerakni ,mert kíváncsi voltam az okokra. :D De amikor elolvastam már nem bírtam felfogni ,hogy ezek miatt az apró dolgok miatt miért ölte meg magát Hannah.Nemtom nekem valahogy nem jött át :/ de lehet ha mégegyszer elolvasom megértem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amikor elolvastam én is így éreztem. De ha egy kicsit ülepszik a dolog akkor képes vagy másképp látni. De most sem mondhatnám, hogy a kedvenceim közé tartozik.

      Törlés